Orang-orang Mulai Lengah dengan Covid-19, Bill Gates Peringatkan Masih Ada Kemungkinan Terburuk!


Warta Ekonomi, Jakarta –

Setelah lebih daripada dua tahun Covid-19, banyak orang masa ini menurunkan kewaspadaan mereka. Tetapi miliarder Bill Gates memperingatkan bahawa pandemik belum berakhir, ia berkata kemungkinan terburuk masih ada di depan.

“Kami masih berisiko pandemi ini menghasilkan varian yang lebih menular dan bahkan lebih fatal,” kata miliarder pendiri Microsoft kepada Financial Times pada hari Minggu. “Sepertinya tidak, saya tidak ingin menjadi suara malapetaka dan kesuraman, tetapi risiko pandemi ini jauh di atas 5%, kita bahkan belum melihat yang terburuk.”

Melansir CNBC Jadikannya di Jakarta, Selasa (5/10/22) termasuk Covid baru yang disokong oleh subvarian BA.2 daripada strain omicron saat ini berkembang di seluruh AS.

Baca Juga: Bahaya! Cawangan Bill Gates Perang Russia-Ukraina Bakal Pengaruhi Ekonomi Global dalam Jangka Panjang

Walaupun demikian, kematian berkaitan Covid menurun, dan penyebarannya menjadi pengingat bahawa Covid masih mengintai. Tersebut masih berpotensi bermutasi lagi dengan bahaya yang lebih mengkhawatirkan virus.

Bagi Gates, satu pelajar daripada pandemik Covid sejauh ini adalah perancangan pencegahan dan tindakan perlindungan dapat membantu dunia mengendalikan pandemi di masa hadapan dengan lebih baik.

Bill Gates berharap Organisasi Kesihatan Dunia meluncurkan tim pengawasan global yang terdiri daripada para ahli yang dapat dengan cepat menunjukkan ancaman kesihatan baru di seluruh dunia dan dengan cepat berkoordinasi dengan pemerintah global untuk mencegah penyakit di masa depan menjadi pandemi.



KOKSTI.COM

No ratings yet.

Please rate this

Leave a Comment

Partners : oktee.com | koksti.com | jawaban.live | Grahadi-bali.net | Yabram.com