CEK FAKTA: Ammar Zoni Dikabarkan Meninggal Dunia Tertabrak Mobil

CEK FAKTA: Ammar Zoni Dikabarkan Meninggal Dunia Tertabrak Mobil hanya di koksti.com, terima kasih telah berkunjung silahkan baca CEK FAKTA: Ammar Zoni Dikabarkan Meninggal Dunia Tertabrak Mobil –

Betul ke Ammar Zoni meninggal dunia? Semak fakta berikut.

John Endra

Ahad, 15 Mei 2022 | 12:55 WIB

koksti.com – Berita kematian Ammar Zoni muncul pada 10 Mei 2022 di media sosial. Dalam sebuah artikel, terdapat satu tajuk yang menyatakan Ammar Zoni meninggal dunia akibat dilanggar sebuah kereta bersama seorang lelaki bernama Vishnu.

Artikel itu termasuk foto serta lakaran kecil video yang menggambarkan situasi kemalangan dengan penerangan yang sama dalam artikel.

Terdapat dua buah kereta yang remuk dipercayai akibat perlanggaran.

Foto Irish Bella sedang menangis disisipkan di bahagian bawah sebelah kanan imej.

Muat naik tentang Ammar Zoni [turnbackhoax]
Muat naik tentang Ammar Zoni [turnbackhoax]

Jadi benarkah Ammar Zoni mengalami kejadian itu sehingga meninggal dunia?

PENJELASAN

Dilancarkan dari Turnbackhoax, berita kematian Ammar Zoni adalah tidak benar sama sekali. Malah kandungan artikel yang diterbitkan langsung tidak berkaitan dengan tajuk.

Di mana dalam artikel tersebut, penulis sebenarnya menyiarkan berita tentang kematian janin kembar Irish Bella pada tahun 2019.

Seperti yang diketahui, Irish Bella memang mengalami keguguran pada tahun itu. Janin kembar yang dikandung oleh seorang wanita berusia 26 tahun meninggal dunia pada minggu ke-27 kehamilan.

Sementara itu, pada hari Ammar Zoni dilaporkan meninggal dunia, Irish Bella sebagai isterinya juga tidak menyampaikan berita sedih itu menerusi akaun media sosial miliknya.

Daripada berkongsi berita sedih, Irish Bella sebenarnya membuat posting tentang perkongsian berkat dengan produk makanan.

Ammar Zoni sendiri masih aktif bermain media sosial sehingga kini. Jadi berita kematian lelaki berusia 28 tahun itu disahkan palsu.

KESIMPULAN

Berdasarkan penjelasan di atas, dakwaan Ammar Zoni meninggal dunia adalah satu penipuan. Tuntutan itu termasuk dalam kategori kandungan yang mengelirukan atau kandungan yang mengelirukan. (Adiyoga Priyambodo)

No ratings yet.

Please rate this

Leave a Comment

Partners : oktee.com | koksti.com | jawaban.live | Grahadi-bali.net | Yabram.com